ادویجات

راه تشخیص زردچوبه خالص از زردچوبه تقلبی چیست ؟

SAVE ۲۰۲۱۰۷۲۴ ۲۱۳۸۳۶

راه‌های تشخیص زردچوبه اصل و با کیفیت

 

SAVE ۲۰۲۱۰۷۲۴ ۲۱۳۸۴۵زردچوبه را می‌توان در کنار نمک و فلفل، یکی از مهمترین ادویه‌های آشپزی در ایران دانست. در بسیاری از غذاهای اصیل ایرانی این ادویه خوش‌رنگ، کاربرد دارد. یکی از دغدغه‌های آشپزی، تهیه مواد اولیه اصل و باکیفیت است. تهیه زردچوبه اصل و با‌کیفیت هم از این قاعده مستثنی نیست.

زردچوبه نه تنها در ایران ، بلکه در بسیاری از کشورهای و بخصوص در کشورهای آسیایی در پخت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه مه تنها باعث ایجاد عطر و طعم خوبی در غذا می‌شود، بلکه خواص درمانی بسیار زیادی نیز دارد.

 

چگونه می‌توانیم زردچوبه اصل را تشخیص دهیم؟

مانند بسیاری از مواد غذایی و ادویه‌ها، زردچوبه تقلبی نیز در بازار وجود دارد. بعضی از فروشندگان این محصول، به دلیل کسب سود بیشتر، از مواد صنعتی و گاها مواد طبیعی و غیرمجاز در زردچوبه استفاده می‌کنند. این مواد می‌توانند آسیب‌های بسیار خطرناکی را به بدن شما وارد کنند.

یکی از مرسوم‌ترین ناخالصی‌های موجود در زردچوبه‌ها، ترکیب آرد با رنگ‌های شیمیایی و صنعتی است. این نوع زردچوبه نه تنها هیچ مزیتی برای بدن ندارد، بلکه کاملا مضر و خطرناک است.

خوشبختانه شما می‌توانید با چند شیوه بسیار ساده اما کاربردی، مانند یک فرد حرفه‌ای، تشخیص دهید که آیا زردچوبه اصل خریده اید یا اینکه زردچوبه شما حاوی ناخالصی است.

قیمت زردچوبه 

SAVE ۲۰۲۱۰۷۲۴ ۲۱۳۸۳۰

یکی از فاکتورهای ساده‌ای که برای تشخیص زردچوبه اصل و باکیفیت بررسی می‌کنیم، قیمت محصول است. در بیشتر مواقع، قیمت پایین، نشان‌دهنده کیفیت پایین هم هست. البته گاهی اوقات این قیمت پایین می‌تواند بخاطر ورود مستقیم و بدون واسطه محصول به بازار باشد. بنابراین بهتر است از یک فرد معتبر یا یک فروشگاه شناخته‌شده، اقدام به خرید زردچوبه کنید‌.

خیلی افراد کلاهبردار هم از شیوه روانشناسی معکوس استفاده می‌کنند. آن‌ها قیمت بالایی روی محصول بی‌کیفیت و تقلبی خود می‌گذارند. با این ترفند به خریدار القا می‌کنند که محصول بسیار باکیفیتی را به او فروخته‌اند.

تست آب جوش

SAVE ۲۰۲۱۰۷۲۴ ۲۱۳۸۵۱

پس از اینکه زردچوبه به را از بازار خریداری کردید، می‌توانید با کمی آب جوش، آن را تست و از اصالت آن اطمینان حاصل کنید. برای این منظور، ابتدا نیاز به مقداری آب جوش ارید. توجه کنید که آب کاملا باید جوش باشد و آن را تازه از روی اجاق گاز برداشته باشید. در ادامه کمی زردچوبه را داخل آب جوش ریخته و هم بزنید. اگر در کمتر از سه ثانیه رنگ آب شما کاملا تغییر کرد، به اصالت زردچوبه شک کنید‌.

سرعت بالای پخش شدن رنگ، معمولا به‌دلیل استفاده از رنگ‌های صنعتی است. برای اینکه تست شما اعتبار بیشتری داشته باشد، بهتر است زردچوبه را زمانی که آب روی شعله در حال جوشیدن است، به آن اضافه کنید.

رنگ زردچوبه

1586175062

از آنجایی که زردچوبه تقلبی در بازار زیاد شده، خیلی از مردم فکر می‌کنند که زردچوبه طبیعی باید تنالیته نارنجی داشته باشد. این باور کاملا اشتباه است. زردچوبه اصل باید رنگ زرد مایل به تیره داشته باشد. حتی ریشه زردچوبه (که زردچوبه از آن تولید می‌شود) هم به رنگ زرد تا نارنجی است.

بافت زردچوبه

61589235

زردچوبه اصل کاملا یک‌دست است و هیچ‌گونه ناخالصی در آن وجود ندارد. اگر در زردچوبه ناخالصی‌های با ابعاد درشت و کوچک مشاهده کردید، به هیچ عنوان آن را نخرید.

اگر کمی تخصصی‌تر به این مورد نگاه کنیم؛ پودر زردچوبه به اصل بگیرید از صافی ۳۰۰ میکرونیزه به سادگی عبور کند. همچنین پس از عبور از صافی، هیچ‌گونه ناخالصی نباید از آن به جا بماند.

اگر دقت کنید، بعضی از پودرهای زردچوبه به هم می‌چسبند و بصورت یک تکه مجزا جلوه می‌کنند. اصطلاحا گفته می‌شود که زردچوبه حالت کلوخی پیدا کرده‌است. این نشانه را به عنوان تقلبی بودن محصول در نظر داشته باشید. زردچوبه اصل، باید بصورت دانه‌های کاملا مجزا و پودری باشد.

 

عطر زردچوبه

زردچوبه

تمام گیاهان و ادویه‌ها دارای یک بوی کاملا منحصربه‌فرد هستند. بنابراین اگر تنها یک بار زردچوبه اصل را بو کرده باشید، می‌توانید از عطر آن متوجه کیفیت و اصالت آن شوید.

حل کردن مقداری زردچوبه در آب خالص

چای زرد چوبه 600x405 1

مقداری زردچوبه را برداشته و آن را درون یک لیوان آب بریزید. نیازی نیست که آب شما جوش یا گرم باشد. زردچوبه را به خوبی در آب حل کنید. اگر زردچوبه تقلبی و دارای ناخالصی باشد، یک بافت سفید رنگ روی سطح آب ظاهر می‌شود. هرگز یک زردچوبه اصل، دارای این بافت سفید نیست.

 

از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید

unnamed

یک ضرب‌المثل قدیمی هست که میگه:《سر راه نخواب، تا خواب آشفته نبینی》. زمانی که از یک فروشگاه ناشناخته و غیرمعتبر خریداری می‌کنید، احتمال خرید محصول بی‌کیفیت را افزایش می‌دهید. در عوض فروشگاه‌های معتبر، همیشه زردچوبه اصل عرضه می‌کنند. حتی اگر محصولی که از آن‌ها می‌خرید تقلبی باشد، معمولا با آغوش باز آن را مرجوع می‌کنند.

 

 

 

 

کلام پایانی

زردچوبه یکی از ادویه‌های سه‌گانه مهم در سبد خرید کالای هر ایرانی است. در بیشتر غذاها از این ادویه استفاده می‌کنیم؛ بنابراین استفاده از زردچوبه به اصل، برای حفظ سلامتی ضروری است‌.

همچنین پس از خرید زردچوبه، آن را در محیط مناسب نگهداری کنید. بسیار مهم است که جای آن خنک و خشک باشد؛ همچنین نباید نور مستقیم خورشید به زردچوبه بتابد. استفاده از ظروف ادویه در دار، بهترین انتخاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =